Wednesday, November 26, 2008

Kehadiran di Yanbu ....

Assalammualaikum semua. Tanpa di sedari dah hampir seminggu lebih tiba diYanbu yang mana hati ini masih ada sebahagiannya tertinggal dikota singa. Berat hati pada kali ini hendak meninggalkan anak-anak yg tersayang tetapi apakan daya diheret kaki ini terus kedestinasi, Yanbu. Seperti biasa perjalanan pernerbangan yg mengambil lapan jam untuk sampai ke Jeddah, enam jam menunggu untuk meneruskan satu lagi pernerbangan ke Yanbu dan akhirnya tepat pada pukul tujuh setengah pagi keesokkannya tiba kedestinasi.

Semenjak Yanbu ku tinggalkan pada ramadan ke dua puluh satu yg lalu, ia tidak banyak berubah dari sudut tempatnya dan penduduk-penduduknya. Yanbu suatu kawasan yg tenang dan nyaman, seronok bagi yg ingin lari dari kesebukkan bandar, S'pura dan pasti juga ia akan membuat kita berhenti seketika untuk memikirkan apa yg kita habis waktu-waktu pemberian Illahi. Allahu Akbar..

Bagi penduduk-penduduknya, terutama diRadwa 2, dah mula ramai teman-teman dari Malaysia telah menentap disini dan terasa juga macam suatu perkampungan melayu. Mudah-mudahan dengan ramainya orang-orang asia ini akan mempamerkan apa yg dikatakan "The Truely Asia."
"Truely" didalam perhubungan diantara sendiri dan "Truely" didalam individu sendiri. Buanglah yg keruh dan ambillah yg jernih. Janganlah melebal-lebalkan teman-teman. Setiap kita ini ada kekurangan dan ada juga kehebatannya. Sungguh malang dan sedih jika ada diantara kita ini masih lagi tidak dapat menghapuskan penyakit "PHD".

Bagi teman-teman yg akan menunaikan ibadat haji, selamat menjalaninya dan berdoa agar mendapat haji yg mahbarul. Kembali keYanbu seperti seorang bayi yg baru lahir, bersih dari dosa-dosa dan Allah swt sentiasa meredai kehidupan yg tak seberapa ini. Wassalam.

No comments: