Friday, September 26, 2008

Solat Terawih...

Ternyata malam 27 Ramadan 2008 membawa suatu rahmat bagi kami sekeluarga. Dengan isteri tersayang yg berada diSaudi telah diberi peluang oleh Allah untuk melakukan Ummrah Ramadan dgn keluarga rakan seYanbu - Shah dan diS'pura pula, biasalah anak-anak sibuk dgn mengulangkaji pelajaran - persiapan untuk peperiksaan akhir tahun, dapat juga diberi peluang oleh Allah untuk menunaikan solat terawih di masjid. Sempat juga kami beriftar, solat maghrib dan isyak di salah satu masjid di S'pura.

Disini, juadah iftar boleh dikatakan agak mewah. Al-maklumlah mukmin dibulan ini merebut-rebut peluang untuk mencari keredaan/pahala Allah untuk menjamu mukmin yg berpuasa dan dari itu mereka tak loket untuk berbelanja kejalan ini. Dari sudut lain, dgn menghidangkan juadah yg enak-enak, ia dapat memikat dan menjinakkan mereka kerumah Allah ini. Apa kata peribahasa, "Serampang dua mata."

Bagi anak-anak saya inilah cara yg saya lakukan untuk menarik mereka kerumah Allah dan alhamdulillah ia nampak berjaya. Bila cakap saja hendak kemasjid, anak-anak saya sekarang akan bergegas bersiap dan ia sungguh seronok bagi ibubapa melihat respon yg baik ini.

Dimasjid yg kami solat, terawih hanya didirikan lapan rakaat dgn tiga solat witir dan masjid ini adalah satu-satunya yg melakukannya. Bermohon Allah teruskan nikmat-nikmat ini kepada kami.

No comments: