Wednesday, September 24, 2008

Majlis Iftar 2008 dirumah-Bedok

Bila beritahu anak-anak yg ayahnya akan masak mee soto, tidak terlintas difikiran ini yg I ini tidak pernah memasaknya sebelum ini dan tak tahu apakah yg membuat diri ini rasa boleh melakukannya..

Bergegaslah pada paginya kepasar untuk membeli bahan-bahannya. Dengan mee kuning sekilo setengah, daun sop/bawang, rempah segera mee soto dan tanpa diduga beef ball pun dibeli juga.. Nampak-nampak masakkan mee soto/bakso jadi...nya!

Kemudian entah macam mana, terus pula menalipon my mother dan gang 643 untuk beriftar dirumah! Berani betul....jemput-jemput orang !!!. Masak tak seberapa sudah jemput-jemput orang.
Yang hairannya mereka ini pun boleh terima jemputan ini....

Sampai dirumah, soalt zuhur, buat kerja rumah (al maklum house husband, isteri dirantauan..) dan terus memulakan dengan masakkan yg telah dirancangkan tadi. Macam tak percaya dgn kelicinan kerja memasak ini dan waktu asar semuanya dah siap!!! (Nadia tolong potong daun sop/bawang dan Dila tolong petik taugeh). Kemudain rasa letih dah mula terasa... Sakit kaki dan badan.

Iskandar, rakan dari Yanbu yg kebetulan sdng bercuti hariraya, ada buat janji boleh datang rumah dan akhirnya beriftar bersama...

Biasalah my mother kalau datang kerumah anak-anak mesti tak kosong tangan, ada saja yg dibawa sama dan memandangkan majlis iftar ini, dibelinya rojak mamak, kuih-muih dll. Bila azan berkumandang meja hampir penuh dgn juadah-juadah yg enak-enak. Hai ! Terasa nikmat yg dikurniakan oleh Ilahi dan terucaplah, "Syukur Alhamdullilah."

Terkenang pula isteri tercinta diYanbu dgn dua kiddies yg cute. Kita disini makan sedap-sedap, apa yg mereka makan? Berjanji akan masakkan untuk mereka ini apabila meraka pulang kelak.

Semua yg hadir memberi komen yg sungguh memerangsangkan. Nampak-nampak boleh teruskan misi masakkan seterusnya. Apa agaknya menu untuk masakkan pada hari-hari berikutnya.....? Mee Rebus, Lontong, Gaduh-Gaduh, Tahu Goreng, Asam Pedas....

No comments: