Friday, March 20, 2009

MEMBANGGAKAN RASULULLAH DENGAN ADAB

UMUMNYA perbuatan Rasulullah saw menjadi warisan amat bernilai dan rebutan ummah hingga pada suatu hari, Abdullah bin Mas'ud menyatakan dengan penuh bangga: 'Kekasihku telah mewasiatkan kepadaku.'

Sesungguhnya, memperkatakan mengenai diri dan peribadi Rasulullah memang tidak pernah habis dan kering tajuknya. Ia sentiasa mengalir hingga ke akhir zaman selagi sirah baginda dihayati.

Ibnu Hisyam menceritakan: Suatu hari Abu Jahal bertemu Rasulullah di Bukit Safa lalu menyakiti baginda. Rasul diam dan enggan bercakap dengannya. Abu Jahal kemudian memukul baginda dengan seketul batu hingga luka kepala baginda dan berdarah.
Abu Jahal kemudian mendatangi kumpulan Quraisy di sisi Kaabah lalu duduk bersama mereka. Tidak lama kemudian Hamzah datang daripada berburu sambil memegang busur panahnya.
Seorang wanita yang menyaksikan peristiwa Abu Jahal, paman Nabi sendiri, mencederakan baginda telah mengadu kepada Hamzah, yang juga paman Rasulullah.

Hamzah, seorang anak muda dan perkasa daripada kalangan kaum Quraisy, marah. Dia mencari Abu Jalah kemudian berkata: 'Wahai Abu Jahal, berani sungguh engkau menghina anak saudaraku sedang aku mengikuti ajarannya?'
Hamzah kemudian memukul Abu Jahal dengan busur panahnya hingga berdarah. Tiada seorang pun yang berani melawan Hamzah ketika itu.
Bagi kita sebagai umat Islam, layakkah kita disenaraikan dalam barisan pembela Rasulullah? Dengan amalan kita yang tidak seberapa, pengorbanan yang tidak pernah wujud, sanggupkah kita termasuk manusia yang mencintai Rasul?

Umat Muhammad saw bukanlah sekadar insan yang merindui zaman silam dan mengadakan sambutan Maulidur Rasul setiap tahun dan mengabaikan ajarannya.
Sebaliknya, umat baginda perlu menonjolkan peradaban tinggi dari segi akhlak dan ilmu.
Banyak cerdik pandai dan ilmuan muncul dari masa ke masa untuk mencungkil rahsia dan keagungan sirah Rasulullah hingga menghasilkan berbagai-bagai resolusi penting bagi masa depan umat.
Dalam kajian para sejarawan Islam, tiga lapisan generasi Islam telah terbentuk kesan daripada pertukaran budaya dan kemajuan hidup.
Pertama, mereka yang meninggalkan pegangan agama dalam kehidupan, lalu condong ke Timur atau ke Barat mengikuti fahaman ciptaan manusia tanpa mengambil sedikit pun petunjuk peninggalan Rasulullah.
Kedua, mereka yang menolak semua kecuali Islam. Sayangnya, tafsiran mereka terhadap Islam amat kolot dan tiada tolak ansur. Mereka kerap mentafsirkan dasar agama sebagaimana yang wujud dalam buku-buku bacaan di sekolah-sekolah - tidak memahami tempat dan suasana yang perlukan pendekatan terkini dalam melaksanakan syariat.
Ramai ulama muktabar pula memberi contoh nyata dalam Islam, betapa ramainya umatnya yang memberatkan masalah remeh-temeh dan meringankan perkara-perkara penting yang mesti diutamakan.
Padahal Rasulullah telah merakamkan pembinaan umat cemerlang hingga mendahalui kerajaan Rom dan Parsi dengan hanya memerlukan masa 23 tahun setelah kerasulannya.
Perjuangan membina umat ternyata lebih penting daripada berpuak-puak dan mementingkan mazhabmazhab yang lazimnya menyumbang kepada perpecahan dan ketidakstabilan umat.
Lapisan ketiga ialah umat yang sederhana. Dalam bahasa Al-Quran ia disebut 'ummatan wasatan' atau umat pertengahan yang menerima konsep baru di luar Islam selagi tidak menyalahi prinsip Islam dan berpegang pada pegangan Ahli Sunah Waljamaah.

Umat yang memandang ke Timur dan Barat serta ke mana saja tempat yang ada kebaikan dimanfaatkan demi kejayaan agama Allah. Mereka sentiasa berfikir apakah sumbangan yang dapat diberi untuk Islam supaya perjuangan Rasulullah saw terus bersinambung sehingga tiada yang lebih tinggi melainkan agama Allah swt.

No comments: