Sunday, September 7, 2008

Ramadan Karim

Tanpa disedari sudah hampir seminggu ramadan telah meninggalkan kita. Alhamdullilah, kali ini adalah kali kedua kami empat beranak diberi peluang untuk berramadan dibumi yg penuh keberkatan yg mana disinilah para-para ambiak diutuskan.

Kehebatan ramadan disambut/dinanti boleh dirasa/lihat dimana-mana. Mereka mengucapkan tahniah sesama mereka, jarang diamalkan ditanahair. Mencari-cari saudara-saudara Islam untuk beriftar bersama-sama dan ada juga mengupah kanak-kanak untuk melakukannya. Kalau dilebuhraya, menjelang waktu beriftar juadah-juadah sudah tersiap hanya melambai-lambai para pengguna lebuhraya agar berhenti dan beriftar bersama mereka. Kalau di Nabawi-Madinah Munawarrah, lagi hebat. Baru jejakkan kaki diperkarangannya, akan disambut oleh kanak-kanak, merayu-rayu agr beriftar ditempat mereka. Jika kita katakan yg kita baru samapai dan hendak menziarah Rasullulah dulu, mereka akan bantu kita dengan syarat kita bantu mereka pula nanti beriftar dgn mereka. Subahanallah.

Ditanahair, apa yg sibukkan menjelang ramadan adalah persiapan shawal diutamakan dgn apa juadah hendak dihidangkan, pakaian-pakaian yg hendak diragakan dll.

InsakAllah bila pulang nanti ,akan Ku bawa pulang semangat Ramadan yg sebenar dan mengamalkannya. Begitulah suatu kehidupan disini...

1 comment:

Amie said...

InsyaAllah, semangat Ramadhan akan diteruskan dgn majlis meraikan jiran baru ---